Kindercoaching door Tessa

Ontvang tips & inspiratie rondom kinderen, jongeren & opvoeden.

Autisme

13 februari 2017 • Geen categorie

Uiteraard komt dit onderwerp tijdens mijn opleiding aan bod, maar ik ben getriggerd er meer over te lezen / leren. Vorige week zat ik een aflevering terug te kijken van Filemon. “Het is hier autistisch”.  Waarin hij erachter komt dat hij zelf een autistismespectrumstoornis heeft. Hij probeert in zijn programma taboes te doorbreken, en meer openheid te krijgen over het onderwerp. Wat goed! Daar sluit ik me bij aan.

Momenteel werk ik met een aantal kinderen die gediagnosticeerd zijn met (een vorm van) autisme. Ik lees momenteel het boekje ’10 dingen die je over kinderen met autisme moet weten’, geschreven door een moeder van een jongen met autisme.

Zoals zij ook beschrijft hebben mensen vaak ten onrechte verkeerde opvattingen over autisme. Er wordt gedacht dat alle mensen met autisme hetzelfde zijn. Vaak hoor ik dan dingen als: contact gestoord of wiskundig talent.

Alhoewel ik er natuurlijk wel  ‘iets’ van af weet, ben ik geen deskundige op het vlak van autisme, laten we dat voorop stellen. Inmiddels kan ik wel zeggen dat autisme zo complex, en breed is dat bovenstaande opmerkingen kort door de bocht genoemd mogen worden.

Autisme is een spectrum stoornis, en geen twee, tien of twintig kinderen met autisme zijn precies hetzelfde. Ieder kind staat op een ander plaatsje binnen het spectrum. Daarnaast is een kind met autisme ook constant in ontwikkeling, en kan het bepaald gedraag aanleren. Er is constant ‘werk in uitvoering’, en vanaf de diagnose start er een reis naar uitvinden wat werkt, en wat niet. Een reis waarin je veel te maken krijgt met leraren, coaches, artsen trainers, babysitters, ouders, vriendjes en familieleden.

4 basiselementen:

Er zijn vier basiselementen, die (om het makkelijk te maken) lang niet voor alle mensen met autisme opgaan, toch zijn er vaak 1 of meerdere kenmerken van toepassing.

  • Problemen met zintuiglijke verwerking: Kinderen met autisme ervaren vaak een continue stroom van onplezierige sensaties, en nare verrassingen. Daar waar onze hersenen informatie en duizenden zintuiglijke prikkels filteren, ontstaan er bij mensen met autisme geregeld verkeersopstoppingen in de hersenen. Omdat er geen filtering plaats vind, komen alle prikkels binnen.
  • Problemen met communicatie: Mensen met autisme kennen vaak niet de juiste manieren om zich te uiten. Ze weten niet hoe ze moeten tegemoet komen aan de wensen en verlangens van anderen hierin. Het resultaat: boosheid en woede.
  • Het ontbreken van vaardigheden in sociaal denken en sociale interactie: Een kind met autisme heeft moeite met sociale interactie te begrijpen, laat staan toe te passen. Sarcasme , woordgrapjes, uitdrukkingen zijn vaak lastig te begrijpen.
  • Problemen met het zelfbeeld: Een kind met autisme heeft hulp nodig een comfortabel plaatsje in de wereld te vinden. Het komt vaak lastige situaties tegen. Het wil net als ieder ander als zijn geheel worden aanvaard.

Mooi, in het boek vind ik dat de nadruk ligt op:

Ik ben een kind, ik heb autisme, maar bén niet in de eerste plaats autistisch.

Het kind spreekt:

  • Mijn zintuigen zijn in de war. Dingen die voor jou gewoon zijn zoals ruiken, horen, voelen , proeven, kunnen bij soms letterlijk pijn doen
  • Probeer te begrijpen dat er verschil is tussen iets niet willen doen, of iets niet kunnen doen. Heel vaak kan ik het gewoon niet doen. Soms weet ik niet wat je bedoelt.
  • Ik neem heel letterlijk wat er gezegd wordt.
  • Ik vind het moeilijk te vertellen wat ik wil. Soms ken ik de woorden niet, ook niet als ik bijvoorbeeld bang, boos, moe ben, of honger heb. Let dus ook op mijn lichaamstaal om uit te vinden of er iets is.
  • Ik ben visueel georiënteerd, beelden onthoud ik heel goed. Plaatjes helpen me dingen te onthouden.
  • Focus je op wat ik wél kan. Ik kan net als ieder ander niet leren in een omgeving waar ik constant het idee krijg dat ik niet goed genoeg ben.
  • Help me met mensen om te gaan. Soms lijkt het of ik met niemand wil spelen, maar soms weet ik niet hoe. Gestructureerde activiteiten met een duidelijk begin en eind vind ik makkelijker. Gezichtsuitdrukkingen en emoties begrijp ik niet altijd.
  • Mijn woedeaanvallen en boze buien komen vaak ergens vandaan, voor mij zijn ze erger dan voor jou. Vaak zijn mijn zintuigen dan overbelast, of heb ik de grens van mijn sociale vaardigheden bereikt.
  • Hou van me zoals ik ben. Ik heb jouw steun nodig om mijn kansen op succesvolle en zoveel mogelijk zelfstandige volwassenheid te bereiken. Met jouw steun zijn mijn mogelijkheden groter dan je misschien denkt. Probeer geen dingen te denken als: “Als je nou eens normaal was’. Wat is normaal? Als kind vervulde jij ook niet alle verwachtingen van je ouders, en jij had ook niet gewild dat je daar constant aan herinnerd werd.
  • Drie belangrijke woorden: geduld, geduld, geduld.
  • Probeer mijn autisme te zien als speciale bekwaamheid i.p.v. een onbekwaamheid. Ik vertrouw op je, wees mijn verdediger, mijn gids, dan zal je zien dat ik heel ver kan komen.

 

Bijna iedereen heeft wel iemand in zijn omgeving met autisme. Het zou fijn zijn als we dat éénzijdige beeld  kunnen loslaten. Misschien kunnen we proberen die persoon niet meer als autist te zien, maar als IEMAND (een persoon) met autisme. Iedereen is bijzonder.

Tot gauw!

Liefs, Tessa

 

Bron: 10 dingen die je zou moeten weten over kinderen met autisme. Ellen Notbohm.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Menu Title
×